Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: Εντυπωσιακό αγγείο συμπληρώνει τον εορτασμό των 150 χρόνων

Αποστέλλεται ως αντιδάνειο από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης

Με ένα εντυπωσιακό έργο από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης συμπληρώνει τον εορτασμό για τα 150 χρόνια από τη θεμελίωση του το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Πρόκειται για έναν ερυθρόμορφο απουλικό κρατήρα, που αποδίδεται στην Ομάδα της Βοστώνης 00.348, ύψους 51,5 εκ. και χρονολόγησης γύρω στο 360 - 350 π. Χ., για την προσωρινή εισαγωγή του οποίου το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) έδωσε χθες ομόφωνα το «πράσινο φως».

Ο απουλικός κρατήρας, που θα εκτεθεί από τις 9 Μαΐου έως τις 30 Σεπτεμβρίου σε αίθουσα του Εθνικού Αρχαιολογικού - πιθανότατα στην Αίθουσα του Βωμού-, αποστέλλεται ως αντιδάνειο για τη συμμετοχή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου στην έκθεση «Pergamon and the Hellenistic Kingdoms of the Ancient World» («Η Πέργαμος και τα ελληνιστικά βασίλεια του αρχαίου κόσμου»), που πραγματοποιεί από τις 18 Απριλίου έως 10 Ιουλίου το Μητροπολιτικό Μουσείο, το οποίο και θα αναλάβει όλα τα έξοδα μεταφοράς και ασφάλισης του έργου από και προς τη Νέα Υόρκη.

Τι κάνει, όμως, τόσο ξεχωριστό το συγκεκριμένο αγγείο; Μεταξύ άλλων, η μοναδική παράσταση της, χαμένης σήμερα, τεχνικής διακόσμησης μαρμάρινων γλυπτών με την τεχνική της εγκαυστικής στην εμπρόσθια όψη του: Ένας τεχνίτης με τον βοηθό του διακοσμεί ένα άγαλμα του Ηρακλή, σκηνή που διαδραματίζεται σε εσωτερικό χώρο - όπως δηλώνει ο κίονας αριστερά - και στην οποία παρίστανται επίσης ο Δίας, πατέρας του Ηρακλή, μία Νίκη και στο δεξιό άκρο ο ίδιος ο αποθεωμένος Ηρακλής, που παρακολουθεί τον στολισμό του αγάλματός του. Στην οπίσθια όψη απεικονίζεται η Αθηνά, προστάτιδα του Ηρακλή, να συνομιλεί καθισμένη με έναν από τους Διόσκουρους, παρουσία του Ερμή, του Πάνα και ενός Έρωτα που παίζει με πτηνό.

Το αγγείο θα μπορεί να συσχετιστεί με άλλα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που σώζουν ακόμη ίχνη του αρχικού χρωματισμού τους, ιδίως γλυπτά, όπως για παράδειγμα η Φρασίκλεια ή ο δίσκος του ιατρού Αινείου, ενώ λόγω της εγκαυστικής τεχνικής, η οποία επέζησε μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, θα σημανθούν επίσης τα πορτραίτα του Φαγιούμ που υπάρχουν στο ελληνικό Μουσείο και τα οποία έχουν ιστορηθεί με τη συγκεκριμένη τεχνική.

Η προβολή του θέματος του κρατήρα, δηλαδή της Αποθέωσης του Ηρακλή, ενός θνητού που μετά από τον κάματο δώδεκα  Άθλων και πολλών Παρέργων έγινε τελικά δεκτός ως θνητός-αθάνατος από τους Ολύμπιους θεούς, προγραμματίζεται να συνδυαστεί με τις επετειακές δράσεις του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου για τα 150 χρόνια από την θεμελίωσή του. Στο πλαίσιο αυτό θα πραγματοποιηθούν πιθανότατα και θεματικοί συσχετισμοί με παραστάσεις του Ηρακλή στην κεραμική, τη χαλκοτεχνία και τη γλυπτική, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Ηρακλή του τύπου Farnese από το ναυάγιο των Αντικυθήρων, στο Αίθριο του Μουσείου.

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Για την προβολή του αγγείου θα συμμετέχουν από κοινού όλα τα αρχαιολογικά τμήματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ενώ θα προετοιμαστεί κι ένα περιεκτικό ενημερωτικό φυλλάδιο από τους αρχαιολόγους του παλαιού τμήματος εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

naftemporiki.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα 10 μεγαλύτερα ποτάμια της Ελλάδας

Αλιάκμονας
Βρίσκεται στη Δ. Μακεδονία και είναι ο μεγαλύτερος ποταμός της Ελλάδας με μήκος 297 χλμ. και βρίσκεται ολόκληρος σε ελληνικό έδαφος. Οι άλλοι μεγάλοι ποταμοί (Έβρος, Νέστος και Αξιός) πηγάζουν σε ξένα εδάφη. Το όνομά του είναι σύνθετο και προέρχεται από το άλς (άλας, θάλασσα) και από το άκμων (αμόνι). Μια αρχαία παράδοση λέει ότι όσα πρόβατα έπιναν νερό από τον Αλιάκμονα άλλαζαν χρώμα και γίνονταν λευκά. Η παράδοση αυτή επιβεβαιώνεται από μια καταγραφή του Λατίνου συγγραφέα Πλινίου (23-79 μ.Χ.), που μεταφρασμένη από τα λατινικά, λέει: «Επίσης στη Μακεδονία, όσοι θέλουν να έχουν πρόβατα άσπρα πηγαίνουν στον Αλιάκμονα, όσοι δε μαύρα στον Αξιόν». Ο Αλιάκμονας, πριν γίνει το φράγμα της εκτροπής του (δεκαετία του 1950), δεν είχε σταθερή κοίτη. Συχνά πλημμύριζε και σχημάτιζε εκτεταμένα έλη. Ο ποταμός πηγάζει από τα βουνά Βέρνο, Γράμμο και Βόιο, στα σύνορα της χώρας με την Αλβανία, και εκβάλλει στο Θερμαϊκό κόλπο μεταξύ της Θεσσαλονίκης και της Κατερίνης. Σχεδόν σε όλο…

Κάστρο Πελασγίας (αρχ. Λάρισα Κρεμαστή) (Πελασγία)

Περιγραφή:
Σώζεται οχυρωματικός περίβολος πάχους 2,50 - 2,90 μ., που ταυτίζεται με την ακρόπολη της αρχαίας πόλης των Φθιωτών Αχαιών, Λάρισας Κρεμαστής. Είναι οικοδομημένος κατά το τραπεζιόσχημο και ισοδομικό σύστημα τοιχοποιΐας, χρονολογείται στον 5ο και τον 4ο αιώνα π.Χ., και φέρει ανά διαστήματα πύργους, τρεις πύλες και μία πυλίδα (πλάτους 1,36 μ.).
Υπηρεσιακή Μονάδα: ΙΔ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων

Τ.Κ. 35013, Πελασγία (Νομός Φθιώτιδος)

Τηλέφωνο: +30 22310 29992
Φαξ: +30 22310 46106
Email: protocol@idepka.culture.gr


Πηγή



-->

ΤΟΠΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ (βίντεο)

clip : ΑΠΟ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΑ ΠΡΟΙΝΤΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ