Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το χωριό του μανιταριού στο νότο

Τους τελευταίους μήνες σε αγροτικές περιοχές στα Σαχτούρια του Λιβυκού νότια του Ρεθύμνου, παρατηρείται αυξημένη κίνηση τα Σαββατοκύριακα της εβδομάδας! Και δεν είναι μόνο γιατί επανέρχονται, όπως το συνηθίζουν άλλωστε, αυτά τα διήμερα στο χωριό τους όσοι «χωριανοί μένουν σε πόλεις της Κρήτης», αλλά και γιατί «αρκετοί από τη Μεσαρά κυρίως, το Ηράκλειο, το Ρέθυμνο, τα Χανιά» φτάνουν εκεί για να μαζέψουν τα άγρια μανιτάρια «που φέτος φύτρωσαν σε ποσότητες».
Και αν πολλούς αυτοί οι μύκητες τρομάζουν μόνο στο… άκουσμά τους , οι εκατό και πλέον άνθρωποι που κατοικούν μόνιμα τον οικισμό δεν ταράζονται και δεν ανησυχούν από τα θανατηφόρα περιστατικά που έχουν σημειωθεί στο παρελθόν, γιατί εδώ λόγω παράδοσης… ειδικεύτηκαν «τους γνωρίζουν τόσο καλά όπως η μάνα το παιδί της», τους συλλέγουν άφοβα από το χωράφι και τους βάζουν, όπως το συνηθίζουν, στο τηγάνι, στο κάρβουνο ή στην κατσαρόλα και «τους κάνουν μεζέ στην παρέα».χαραλαμπάκη σαχτούρια μανιτάρια ομανίτοι χωριό μεζές
ΦΕΤΟΣ… ΗΛΘΑΝ ΝΩΡΙΤΕΡΑ
«Κανείς στο χωριό μας», θυμάται ο Γιάννης Χαραλαμπάκης πρόεδρος στον τοπικό όμιλο νεολαίας, «δεν έχει δηλητηριαστεί ποτέ από μανιτάρια γιατί όλοι τα γνωρίζουν και μπορούν να διακρίνουν εάν είναι καθαρά ή δηλητηριώδη. Εάν τα μαζεύουν, όσοι δεν ξέρουν, από τόπους που υπάρχουν σκουπίδια και πλαστικά, τότε υπογράφουν την καταδίκη τους!»
Στα χρόνια της ανέχειας, πάντως, η βρώση τους ήταν συχνά ένα… καθημερινό φαγητό «για να σταθούν τα κοπέλια». Όμως, περνώντας στην εύπλαστη ευμάρεια και της αφθονίας, άρχισαν να απαξιώνονται και να αποτελούν «το πιάτο των φτωχών». Μα φέτος, παρατηρεί ο Μανώλης Πατεράκης, «βγήκανε πολλοί ομανίτες και νωρίτερα, γιατί έβρεξενε πρώιμα κι ο ομανίτης θέλει νερό και κάψα. Από ‘παέ και πέρα που θα αρχίξουνε τα κρυγιώματα δεν θα βγούνε παρά το Μάρτη και τον Απρίλη. Παλιά που είχαμενε φτώχιες τσι ‘χαμενε σαν το κρέας!».
χαραλαμπάκη σαχτούρια μανιτάρια ομανίτοι χωριό μεζέςΤο εκπληκτικό, φέτος, είναι ότι σε κάθε περπατησιά στο χωράφι… ξεπετάγονται μανιτάρια και αυτό είναι ένα πρωτόγνωρο φαινόμενο, σε σύγκριση με άλλα χρόνια. «Ούλοι οι ομανίτες στα Σαχτούρια είναι καθαροί. Επαέ, όσο χρονών είμαι, ποτέ δεν πόθανε άνθρωπος, μα ούτε άκουσα κιανένα να πονέσει το στομάχι-ν-του!» συνεχίζει.
ΚΑΙ ΓΙΟΡΤΗ ΜΑΝΙΤΑΡΙΟΥ;
Κάθε σπίτι στο χωριό του Λιβυκού ωστόσο, έχει «πάντα στο ψυγείο του και τον μεζέ του», γιατί «ως μεζέ έχουμε το μανιτάρι εδώ», λέει ο κ. Χαραλαμπάκης. Οι ποσότητες που συλλέγονται είναι μεγάλες και δεν χρειάζεται «χρόνος και κόπος» για να τις εντοπίσουν. «Στα πρόβατα που πάω», προσθέτει ο κ. Πατεράκης, «μαζώνω  μπορεί και δεκαπέντε κιλά. Είναι πολλοί φέτος…»
Βέβαια, η πλειοψηφία των ανθρώπων τις αναλώνουν στα σπίτια τους ή τις δίδουν δώρο σε φίλους. Ωστόσο, υπάρχουν και ορισμένοι, ελάχιστοι, που πιεζόμενοι από τις σημερινές οικονομικές δυσκολίες τις πωλούν για να ενισχύσουν το μικρό εισόδημά τους. Αλλά «είναι λίγοι αυτοί».χαραλαμπάκη σαχτούρια μανιτάρια ομανίτοι χωριό μεζές
Τα περισσότερα μανιτάρια που ευδοκιμούν εδώ ανήκουν στην κατηγορία αρτυκίτες επειδή φύονται σε περιοχές που αναπτύσσεται ο θάμνος άρτυκας. Ωστόσο εμφανίζονται και άλλα είδη που καταναλώνονται, όπως οι αγκαθίτες, δροσίτες, πρινίτες και αλεκατίτες.
Ωστόσο, «τα Σαχτούρια ακούγονται και από τα μανιτάρια» πέρα από την σύγχρονη ιστορική μνήμη και τις όμορφες και καθαρές παραλίες που διαθέτουν.

Για το λόγο αυτό, στη διοίκηση του ομίλου νεολαίας υπάρχει η σκέψη να καθιερώσουν την «γιορτή μανιταριού» το φθινόπωρο ή την άνοιξη κάθε χρόνου, ώστε το χωριό τους να ανοίξει μια επιπλέον πόρτα για την προσέλκυση επισκεπτών. Όμως, είναι ακόμη ως σκέψη…

MadeinCreta

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα 10 μεγαλύτερα ποτάμια της Ελλάδας

Αλιάκμονας
Βρίσκεται στη Δ. Μακεδονία και είναι ο μεγαλύτερος ποταμός της Ελλάδας με μήκος 297 χλμ. και βρίσκεται ολόκληρος σε ελληνικό έδαφος. Οι άλλοι μεγάλοι ποταμοί (Έβρος, Νέστος και Αξιός) πηγάζουν σε ξένα εδάφη. Το όνομά του είναι σύνθετο και προέρχεται από το άλς (άλας, θάλασσα) και από το άκμων (αμόνι). Μια αρχαία παράδοση λέει ότι όσα πρόβατα έπιναν νερό από τον Αλιάκμονα άλλαζαν χρώμα και γίνονταν λευκά. Η παράδοση αυτή επιβεβαιώνεται από μια καταγραφή του Λατίνου συγγραφέα Πλινίου (23-79 μ.Χ.), που μεταφρασμένη από τα λατινικά, λέει: «Επίσης στη Μακεδονία, όσοι θέλουν να έχουν πρόβατα άσπρα πηγαίνουν στον Αλιάκμονα, όσοι δε μαύρα στον Αξιόν». Ο Αλιάκμονας, πριν γίνει το φράγμα της εκτροπής του (δεκαετία του 1950), δεν είχε σταθερή κοίτη. Συχνά πλημμύριζε και σχημάτιζε εκτεταμένα έλη. Ο ποταμός πηγάζει από τα βουνά Βέρνο, Γράμμο και Βόιο, στα σύνορα της χώρας με την Αλβανία, και εκβάλλει στο Θερμαϊκό κόλπο μεταξύ της Θεσσαλονίκης και της Κατερίνης. Σχεδόν σε όλο…

Κάστρο Πελασγίας (αρχ. Λάρισα Κρεμαστή) (Πελασγία)

Περιγραφή:
Σώζεται οχυρωματικός περίβολος πάχους 2,50 - 2,90 μ., που ταυτίζεται με την ακρόπολη της αρχαίας πόλης των Φθιωτών Αχαιών, Λάρισας Κρεμαστής. Είναι οικοδομημένος κατά το τραπεζιόσχημο και ισοδομικό σύστημα τοιχοποιΐας, χρονολογείται στον 5ο και τον 4ο αιώνα π.Χ., και φέρει ανά διαστήματα πύργους, τρεις πύλες και μία πυλίδα (πλάτους 1,36 μ.).
Υπηρεσιακή Μονάδα: ΙΔ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων

Τ.Κ. 35013, Πελασγία (Νομός Φθιώτιδος)

Τηλέφωνο: +30 22310 29992
Φαξ: +30 22310 46106
Email: protocol@idepka.culture.gr


Πηγή



-->

ΤΟΠΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ (βίντεο)

clip : ΑΠΟ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΑ ΠΡΟΙΝΤΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ