Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κρήτη: Δημιουργούν στον... πηλό!

Από το νου και τα χέρια ο πηλός αποκτά μορφή και χρησιμότητα στο εργαστήρι αγγειοπλαστικής, στο μικρό χωριό του Ασώματου στον Πρέβελη στα νότια! Οι δημιουργίες στο πανάρχαιο υλικό της Κρήτης απορρόφησαν από το 1998 τα μέλη της οικογένειας Καλονάκη, που αποφάσισαν και τόλμησαν, ως δημιουργοί και εκθέτες να βγάλουν προς τα έξω το αποτέλεσμα της δουλειάς τους και να βλέπουν σήμερα… φως και προοπτική.
Σαν να έχουν πλαστεί από… πηλό και οι πέντε που ασχολούνται, εργάζονται χειμώνα-καλοκαίρι και «δεν προλαβαίνουν», πολλές φορές τη ζήτηση, κυρίως την περίοδο του τουρισμού. Για την παραγωγή των πήλινων εκτιμάται ότι χρειάζονται ετησίως 15 τόνοι πηλού που προμηθεύονται από τις Μοίρες στη Μεσαρά. Τα έργα τους, πάντως, κοσμούν σήμερα χιλιάδες σπίτια στην Ελλάδα, σε χώρες της Ευρώπης και άλλων ηπείρων, ενώ διοχετεύονται και στις αγορές της Κρήτης και χρησιμοποιούνται στη διακόσμηση και στη χρήση των νοικοκυριών…
«ΕΓΩ ΔΕ ΝΙΩΘΩ ΚΡΙΣΗ…»
«Εγώ δε νιώθω κρίση από το 2010 που ξεκίνησε», αποκαλύπτει ο αγγειοπλάστης Σταύρος Καλονάκης, που σπούδασε την τέχνη «στη σχολή στο Κολυμπάρι» και μαθήτευσε συνέχεια κοντά στο δάσκαλο Παναγιώτη Τζινευράκη στα Νοχιά Κισσάμου. Όμως, δυστυχώς, η σχολή τα τελευταία χρόνια, ίσως λόγω οικονομικών δυσκολιών, κατέβασε… ρολά γκρεμίζοντας ταυτόχρονα  και τα όνειρα των πολλών νέων που έβλεπαν διέξοδο στην απασχόληση και στην επιβίωσή τους την τέχνη του πηλού. «Τώρα αυτοί οι νέοι», προσθέτει, «θα πρέπει να μαθητεύσουν σε εργαστήρια…»
Ωστόσο, τυχερός είναι, ο νεαρός ανιψιός του Νίκος Καλονάκης, που επιχειρεί τον τελευταίο χρόνο στην εκμάθηση των μυστικών της τέχνης, πλάι στον θείο του. «Ο Νίκος δουλεύει ένα χρόνο κοντά μου, αλλά θέλει ακόμα δουλειά», θα πει για την πρόοδό του. Ο ίδιος με τα εφόδια που πήρε από τη σχολή και το δάσκαλό του, είναι στο επάγγελμα από τα 22 του χρόνια και είκοσι χρόνια στον τροχό και στις άλλες διαδικασίες δημιουργίας των αντικειμένων του πηλού. «Είμαι στην παραγωγή από το 1998 και στην τέχνη της αγγειοπλαστικής, όσο απλή κι αν φαίνεται, δουλεύουν συγχρόνως η ψυχή και τα χέρια. Είναι μια πολύ λεπτή λειτουργία που χρειάζεσαι γαλήνη και περίσκεψη για να δώσεις μορφή και… ζωή στον πηλό. Εδώ που δουλεύουμε έχει ησυχία και καλή θέα», θα πει…
ΑΝΤΕΞΕ ΣΤΙΣ ΕΙΣΒΟΛΕΣ…
Η αγγειοπλαστική, βέβαια, θα πάψει όταν θα πάψει και ο τουρισμός στην Κρήτη! Η εισβολή, πριν δεκαετίες, των πλαστικών … ταρακούνησε τον κλάδο, όμως, δεν τον «έσβησε», ενώ μια δεύτερη εισβολή από «τα κινέζικα» μπορεί να έβαλε λουκέτο σε κάμποσα εργαστήρια του νησιού, αλλά δεν εξαφάνισε τα χειροποίητα. «Η τέχνη έχει μέλλον, όσο θα έχουμε τουρισμό», προβλέπει ο κ. Καλονάκης. «Το ατόφιο κρητικό δημιούργημα θα επιβιώσει όσο κι αν δέχεται επιθέσεις. Ο ξένος που ψάχνει το αυθεντικό θα σταματήσει, γνωρίζει και θα αγοράσει και στο κινέζικο το βιομηχανοποιημένο θα γυρίσει την πλάτη. Αλίμονο εάν η Κρήτη πάψει να είναι τουριστικός προορισμός για τα εκατομμύρια των ξένων που έρχονται!»

MadeinCreta


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα 10 μεγαλύτερα ποτάμια της Ελλάδας

Αλιάκμονας
Βρίσκεται στη Δ. Μακεδονία και είναι ο μεγαλύτερος ποταμός της Ελλάδας με μήκος 297 χλμ. και βρίσκεται ολόκληρος σε ελληνικό έδαφος. Οι άλλοι μεγάλοι ποταμοί (Έβρος, Νέστος και Αξιός) πηγάζουν σε ξένα εδάφη. Το όνομά του είναι σύνθετο και προέρχεται από το άλς (άλας, θάλασσα) και από το άκμων (αμόνι). Μια αρχαία παράδοση λέει ότι όσα πρόβατα έπιναν νερό από τον Αλιάκμονα άλλαζαν χρώμα και γίνονταν λευκά. Η παράδοση αυτή επιβεβαιώνεται από μια καταγραφή του Λατίνου συγγραφέα Πλινίου (23-79 μ.Χ.), που μεταφρασμένη από τα λατινικά, λέει: «Επίσης στη Μακεδονία, όσοι θέλουν να έχουν πρόβατα άσπρα πηγαίνουν στον Αλιάκμονα, όσοι δε μαύρα στον Αξιόν». Ο Αλιάκμονας, πριν γίνει το φράγμα της εκτροπής του (δεκαετία του 1950), δεν είχε σταθερή κοίτη. Συχνά πλημμύριζε και σχημάτιζε εκτεταμένα έλη. Ο ποταμός πηγάζει από τα βουνά Βέρνο, Γράμμο και Βόιο, στα σύνορα της χώρας με την Αλβανία, και εκβάλλει στο Θερμαϊκό κόλπο μεταξύ της Θεσσαλονίκης και της Κατερίνης. Σχεδόν σε όλο…

Κάστρο Πελασγίας (αρχ. Λάρισα Κρεμαστή) (Πελασγία)

Περιγραφή:
Σώζεται οχυρωματικός περίβολος πάχους 2,50 - 2,90 μ., που ταυτίζεται με την ακρόπολη της αρχαίας πόλης των Φθιωτών Αχαιών, Λάρισας Κρεμαστής. Είναι οικοδομημένος κατά το τραπεζιόσχημο και ισοδομικό σύστημα τοιχοποιΐας, χρονολογείται στον 5ο και τον 4ο αιώνα π.Χ., και φέρει ανά διαστήματα πύργους, τρεις πύλες και μία πυλίδα (πλάτους 1,36 μ.).
Υπηρεσιακή Μονάδα: ΙΔ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων

Τ.Κ. 35013, Πελασγία (Νομός Φθιώτιδος)

Τηλέφωνο: +30 22310 29992
Φαξ: +30 22310 46106
Email: protocol@idepka.culture.gr


Πηγή



-->

Η Μονή Ελεούσης Ξυνιάδος Δομοκού, εόρτασε την εύρεση της Ιεράς Εικόνος

Την εύρεση της θαυματουργού Εικόνος της Παναγίας Ελεούσης στην ομώνυμη Ιερά Μονή της Ξυνιάδος εόρτασε η Ιερά Μητρόπολη μας κατά το διήμερο 20 και 21 Ιουνίου με κάθε λαμπρότητα και τη συμμετοχή χιλιάδων προσκυνητών από την Θεσσαλία και άλλα διαμερίσματα της Ελλάδος, οι οποίοι ιδιαιτέρως ευλαβούνται την Παναγία Ελεούσα. Ο φετινός εορτασμός πραγματοποιήθηκε με την παρουσία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Θηβαΐδος κ. Πορφυρίου και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Νικολάου. Την παραμονή της εορτής τελέσθηκε Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός στον οποίο εχοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Θηβαΐδος με τη συμμετοχή πολλών Ιερέων από την Φθιώτιδα και από άλλες Μητροπόλεις που εν τω μεταξύ είχαν έρθει με πολλά λεωφορεία.   Κατά την διάρκεια της αρτοκλασίας που έγινε στη φιάλη της Ιεράς Μονής ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Νικόλαος προσεφώνησε τον Σεβασμιώτατο κ. Πορφύριο, τον ευχαρίστησε για την παρουσία του και αφού αναφέρθηκε δι’ ολίγον στην ιστορία της ιεράς Εικόνος τον παρεκάλεσε να κηρύξει τον …