Ο Μωυσής μπορεί να αναφέρεται σε αρχαίες αιγυπτιακές επιγραφές ορυχείων, πυροδοτώντας συζήτηση σχετικά με τις πρώτες βιβλικές αναφορές

 Μια νέα ερμηνεία επιγραφών 3.800 ετών που ανακαλύφθηκαν σε ένα αιγυπτιακό ορυχείο τιρκουάζ έχει ανοίξει ξανά μια από τις πιο αμφιλεγόμενες συζητήσεις της αρχαιολογίας: Υπήρξε ποτέ ο Μωυσής, ο βιβλικός ηγέτης της Εξόδου;


Ο Μωυσής σπάζοντας τις πλάκες του νόμου (1659) του Ρέμπραντ. Δημόσιο κτήμα

Ο ανεξάρτητος ερευνητής Michael S. Bar-Ron πιστεύει ότι η απάντηση βρίσκεται στις πρωτοσιναϊκές επιγραφές σκαλισμένες σε βράχους στο Serabit el-Khadim, μια τοποθεσία ορυχείου στη χερσόνησο του Σινά στην Αίγυπτο. Μετά από οκτώ χρόνια μελέτης χρησιμοποιώντας φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης και τρισδιάστατες σαρώσεις που παρείχε το Σημιτικό Μουσείο του Χάρβαρντ, ο Bar-Ron λέει ότι ανακάλυψε δύο επιγραφές που γράφουν «zot mi'Moshe» - εβραϊκά για «Αυτό είναι από τον Μωυσή» - και «ne'um Moshe», που σημαίνει «Ένα ρητό του Μωυσή».

Εάν επαληθευτούν, αυτές θα είναι οι παλαιότερες εξωβιβλικές επιγραφικές αναφορές στον Μωυσή, μια μορφή που έχει καταγραφεί εδώ και καιρό στη θρησκευτική παράδοση, αλλά δεν έχει επιβεβαιωθεί ποτέ από την αρχαιολογία. Οι επιγραφές αποτελούν μέρος μιας ομάδας άνω των δύο δωδεκάδων πρωτοσιναϊκών επιγραφών που ανακαλύφθηκαν για πρώτη φορά από τον Sir William Flinders Petrie στις αρχές του 20ού αιώνα. Αυτά τα γραπτά, τα οποία πιθανότατα δημιουργήθηκαν από σημιτόφωνους εργάτες κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Φαραώ Αμενεμχέτ Γ΄ (περίπου 1800 π.Χ.), αντιπροσωπεύουν μερικά από τα πρώτα γνωστά αλφαβητικά κείμενα, ακόμη και προγενέστερα των φοινικικών.

Μια αμφιλεγόμενη πρωτοσιναϊκή επιγραφή από το Σεραμπίτ ελ-Χαντίμ, που πιστεύεται από ορισμένους ότι αναφέρεται στον Μωυσή. Πίστωση: Michael S. Bar-Ron / Πανεπιστήμιο Johannes Gutenberg στο Μάιντς

Η θεωρία του Bar-Ron δεν είναι, ωστόσο, χωρίς αμφισβήτηση. Στην πρότασή του (ή πρώιμη θέση του), υποστηρίζει ότι αυτές οι επιγραφές είναι η φωνή ενός μόνο γραφέα που γνώριζε τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά και χρησιμοποιούσε την πρωτοσιναϊκή γραφή για να κωδικοποιήσει θρησκευτικά και προσωπικά μηνύματα. Πιστεύει ότι ο προσωπικός τόνος και η ποιητική μορφή του γραφέα υποστηρίζουν μια μόνο συγγραφή.

Οι επιγραφές αποδίδουν περισσότερα από τα πιθανά προσωπικά σημάδια. Κοντινές επιγραφές περιέχουν επικλήσεις στον «Ελ», την αρχαϊκή εβραϊκή θεότητα, ενώ άλλες εξυμνούν τον Βααλάτ, το σημιτικό αντίστοιχο της αιγυπτιακής θεάς Αθώρ. Ορισμένες από τις επιγραφές προς τιμήν του Βααλάτ φαίνεται να έχουν γρατσουνιστεί από οπαδούς του Ελ, υποδεικνύοντας ένα θεολογικό ρήγμα. Ένας καμένος ναός αφιερωμένος στον Βααλάτ και επιγραφές που αναφέρουν «επιβλέποντες», «δουλεία» και μια κλήση για αναχώρηση -πιθανώς να ερμηνεύεται ως «ni'mosh» («ας αναχωρήσουμε»)- υποστηρίζουν τη θρησκευτική εξέγερση και τη μαζική αναχώρηση, θυμίζοντας την βιβλική Έξοδο.

Οι αρχαιολόγοι έχουν επίσης αποκαλύψει τη στήλη του Ρενισενέμπ και τη σφραγίδα ενός Ασιάτη Αιγύπτιου αξιωματούχου στην περιοχή, γεγονός που υποδηλώνει ισχυρή σημιτική παρουσία. Ο Μπαρ-Ρον εικάζει μάλιστα μια σύνδεση με τον βιβλικό Ιωσήφ, κάνοντας συγκρίσεις με πρόσωπα όπως ο Σημίτης βεζίρης Άνκχου, ο οποίος υπηρέτησε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Αμενεμχέτ Γ΄.

Παρά τον ενθουσιασμό, δεν είναι όλοι πεπεισμένοι. Σύμφωνα με την Daily Mail, ο Δρ. Thomas Schneider, Αιγυπτιολόγος στο Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολομβίας, απέρριψε τους ισχυρισμούς, αποκαλώντας τους «εντελώς αναπόδεικτους και παραπλανητικούς» και προειδοποιώντας ότι «οι αυθαίρετες αναγνωρίσεις γραμμάτων μπορούν να διαστρεβλώσουν την αρχαία ιστορία». Η πρωτοσιναϊκή γραφή είναι γνωστό ότι είναι δύσκολο να αποκωδικοποιηθεί και οι σκεπτικιστές υποστηρίζουν ότι οι υποκειμενικές ερμηνείες μπορούν εύκολα να οδηγήσουν σε λανθασμένα συμπεράσματα. Αλλά ο ακαδημαϊκός σύμβουλος του Bar-Ron, Δρ. Pieter van der Veen, υποστηρίζει την έρευνά του.

Ο Μπαρ-Ρον αναγνωρίζει ότι η έρευνά του, η οποία δεν έχει ακόμη αξιολογηθεί από ομοτίμους, βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Ελπίζει ότι περισσότερη έρευνα είτε θα αμφισβητήσει είτε θα αποδείξει με πιο πειστικό τρόπο τους ισχυρισμούς του.


Η αρχαία μεταλλευτική τοποθεσία Serabit el-Khadim στη χερσόνησο του Σινά της Αιγύπτου, όπου ανακαλύφθηκαν οι πρωτοσιναϊκές επιγραφές. Πίστωση: Roland Unger / CC BY-SA 3.0

Είτε οι επιγραφές αναφέρονται στον Μωυσή είτε όχι, τα ευρήματα στο Σεραμπίτ ελ-Καντίμ φέρνουν επανάσταση στην κατανόησή μας για τους αρχαίους Σημίτες εργάτες στην Αίγυπτο και τις εξελισσόμενες θρησκευτικές τους ταυτότητες.

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!