Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Οι Έλληνες ζωγράφοι του Αργυροκάστρου»

Το λεύκωμα «Οι Έλληνες ζωγράφοι του Αργυροκάστρου», επιμελήθηκαν ο ζωγράφος Σταύρος Τσιάτης και ο καθηγητής Παναγιώτης Μπάρκας και εκδόθηκε το Φεβρουάριο του 2010 απο τις εκδόσεις «Argjiro». Συμπεριλαμβάνει 80 καλλιτέχνες με θετική παρουσία στον τομέα τους και καλύπτει μια περίοδο τεσσάρων αιώνων, με πρώτον χρονικά τον Ονούφριο Κυπριώτη, ο οποίος έζησε και αγιογράφησε αρκετές εκκλησίες στα τέλη του 16-ου αιώνα.

Το λεύκωμα «Έλληνες ζωγράφοι του Αργυροκάστρου» είναι το μοναδικό που αφιερώνεται στη Βορειοηπειρωτική «ζωγραφική σχολή». Γεωγραφικά αφορά την περιοχή Αργυροκάστρου. Χρονικά, καλύπτει τη χρονική περίοδο από τον δεύτερο σχεδόν μεταβυζαντινό αιώνα, αρχής γενομένης από τον Ονούφριο Κυπριώτη.

Ωστόσο, δεν παραδίδεται στο φιλότεχνο κοινό με τη φιλοδοξία μιας σοβαρής και εμπεριστατωμένης επιστημονικής έρευνας. Πρόκειται απλώς για μια προσπάθεια συλλογής, καταγραφής και παρουσίασης της ζωγραφικής τέχνης, που παρήχθη στο συγκεκριμένο αυτό γεωγραφικό χώρο, η οποία με την πορεία της μέσα στο χρόνο έρχεται να επιβεβαιώσει το γεγονός ότι αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωγραφικής και γενικότερα της πολιτιστικής κίνησης στην ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου.

Η εμπειρίες, που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας, της επιμέλειας και της έκδοσης του λευκώματος απέδειξαν ότι ειδικά στον τομέα της εικονογραφίας είναι εμφανής η συνύπαρξη δύο υφών, από τη μια του επαγγελματικού και από τη την άλλη ενός λιγότερο επαγγελματικού, που θα το λέγαμε «λαϊκό». Στην περιοχή μας, όπως και στην υπόλοιπη Ήπειρο, η συνύπαρξη αυτή θα συνεχιστεί και μετά τον 18-ο – 19-ο αιώνα. Συνεπώς, στο παρών λεύκωμα «συγκατοικούν» εγνωσμένης αξίας ζωγράφοι με άλλους, λιγότερο γνωστούς, αλλά που συμπληρώνουν και ολοκληρώνουν το ψηφιδωτό της μακράς και ανθηρής παράδοσης και της συγκρότησης μιας κάποιας «τοπικής σχολής».

Η εικαστική μεταβυζαντινή αυτή «σχολή» προσέφερε, κυρίως στο χώρο της αγιογραφίας, απαράμιλλο πλούτο με την πραγματική σημασία της λέξης. Είναι αυτός ο λόγος, που το Αργυρόκαστρο – ταυτόχρονα με το Μπεράτι και τη Μοσχόπολη – δημιούργησε δική του «τοπική σχολή» στο τμήμα αυτό της Ηπείρου. Σημειώνουμε,  ότι ο θησαυρός αυτός σήμερα, λόγω παντελούς έλλειψης ενδιαφέροντος εκ μέρους των αρμοδίων αρχών, κινδυνεύει να καταστραφεί οριστικά.
Οι επιρροές της από άλλες σχολές, τεχνικές και διάσημα ονόματα καλλιτεχνών, είναι εμφανείς. Έτσι, δέχεται επιδράσεις από την Παλαιολόγεια ζωγραφική και ειδικότερα από μεγάλα πρότυπα της Μακεδονικής σχολής, της Κρητικής, καθώς και της σχολής που άνθισε γύρω από τη Μοράβα. Επηρεάζεται, επίσης, από την τέχνη της Δύσης, την ιταλική Αναγέννηση, τον δυτικό διαφωτισμό και νατουραλισμό. Ακόμα και από τη ρωσική τέχνη. Το γεγονός αυτό εξηγείται επειδή πολλοί από τους γνωστούς ζωγράφους, που συμπεριλαμβάνονται στο λεύκωμα, σπούδασαν στην Αθήνα, την Κωνσταντινούπολη, τη Γαλλία καθώς και σε άλλες χώρες. Πολλοί μάλιστα, άσκησαν στις χώρες αυτές, πέραν της τέχνης της αγιογραφίας, και την τέχνη της ζωγραφικής.

Στην ισχυρή αυτή παράδοση με τους άξιους δασκάλους της προπολεμικής περιόδου, αποδίδεται το γεγονός ότι ακόμα και κατά τα χρόνια του δικτατορικού καθεστώτος με την άκρα πολιτικοποιημένη και στρατευμένη τέχνη, υπήρξε άνθηση της ζωγραφικής στο χώρο μας. Επιβεβαίωση αποτελεί η πληθώρα των Ελλήνων καλλιτεχνών που καταπιάστηκαν και διακρίθηκαν στον τομέα των εικαστικών τεχνών.

Με το παρών λεύκωμα, το φιλότεχνο κοινό δεν παίρνει παρά μια μικρή γεύση της ζωγραφικής μας παράδοσης. Γιατί, πρέπει να τονίσουμε πως μόλις που αγγίξαμε τον ανεπανάληπτο βυζαντινό και μεταβυζαντινό θησαυρό μας.

Σταύρος Τσιάτης



 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα 10 μεγαλύτερα ποτάμια της Ελλάδας

Αλιάκμονας
Βρίσκεται στη Δ. Μακεδονία και είναι ο μεγαλύτερος ποταμός της Ελλάδας με μήκος 297 χλμ. και βρίσκεται ολόκληρος σε ελληνικό έδαφος. Οι άλλοι μεγάλοι ποταμοί (Έβρος, Νέστος και Αξιός) πηγάζουν σε ξένα εδάφη. Το όνομά του είναι σύνθετο και προέρχεται από το άλς (άλας, θάλασσα) και από το άκμων (αμόνι). Μια αρχαία παράδοση λέει ότι όσα πρόβατα έπιναν νερό από τον Αλιάκμονα άλλαζαν χρώμα και γίνονταν λευκά. Η παράδοση αυτή επιβεβαιώνεται από μια καταγραφή του Λατίνου συγγραφέα Πλινίου (23-79 μ.Χ.), που μεταφρασμένη από τα λατινικά, λέει: «Επίσης στη Μακεδονία, όσοι θέλουν να έχουν πρόβατα άσπρα πηγαίνουν στον Αλιάκμονα, όσοι δε μαύρα στον Αξιόν». Ο Αλιάκμονας, πριν γίνει το φράγμα της εκτροπής του (δεκαετία του 1950), δεν είχε σταθερή κοίτη. Συχνά πλημμύριζε και σχημάτιζε εκτεταμένα έλη. Ο ποταμός πηγάζει από τα βουνά Βέρνο, Γράμμο και Βόιο, στα σύνορα της χώρας με την Αλβανία, και εκβάλλει στο Θερμαϊκό κόλπο μεταξύ της Θεσσαλονίκης και της Κατερίνης. Σχεδόν σε όλο…

Κάστρο Πελασγίας (αρχ. Λάρισα Κρεμαστή) (Πελασγία)

Περιγραφή:
Σώζεται οχυρωματικός περίβολος πάχους 2,50 - 2,90 μ., που ταυτίζεται με την ακρόπολη της αρχαίας πόλης των Φθιωτών Αχαιών, Λάρισας Κρεμαστής. Είναι οικοδομημένος κατά το τραπεζιόσχημο και ισοδομικό σύστημα τοιχοποιΐας, χρονολογείται στον 5ο και τον 4ο αιώνα π.Χ., και φέρει ανά διαστήματα πύργους, τρεις πύλες και μία πυλίδα (πλάτους 1,36 μ.).
Υπηρεσιακή Μονάδα: ΙΔ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων

Τ.Κ. 35013, Πελασγία (Νομός Φθιώτιδος)

Τηλέφωνο: +30 22310 29992
Φαξ: +30 22310 46106
Email: protocol@idepka.culture.gr


Πηγή



-->

Η Μονή Ελεούσης Ξυνιάδος Δομοκού, εόρτασε την εύρεση της Ιεράς Εικόνος

Την εύρεση της θαυματουργού Εικόνος της Παναγίας Ελεούσης στην ομώνυμη Ιερά Μονή της Ξυνιάδος εόρτασε η Ιερά Μητρόπολη μας κατά το διήμερο 20 και 21 Ιουνίου με κάθε λαμπρότητα και τη συμμετοχή χιλιάδων προσκυνητών από την Θεσσαλία και άλλα διαμερίσματα της Ελλάδος, οι οποίοι ιδιαιτέρως ευλαβούνται την Παναγία Ελεούσα. Ο φετινός εορτασμός πραγματοποιήθηκε με την παρουσία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Θηβαΐδος κ. Πορφυρίου και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Νικολάου. Την παραμονή της εορτής τελέσθηκε Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός στον οποίο εχοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Θηβαΐδος με τη συμμετοχή πολλών Ιερέων από την Φθιώτιδα και από άλλες Μητροπόλεις που εν τω μεταξύ είχαν έρθει με πολλά λεωφορεία.   Κατά την διάρκεια της αρτοκλασίας που έγινε στη φιάλη της Ιεράς Μονής ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης μας κ. Νικόλαος προσεφώνησε τον Σεβασμιώτατο κ. Πορφύριο, τον ευχαρίστησε για την παρουσία του και αφού αναφέρθηκε δι’ ολίγον στην ιστορία της ιεράς Εικόνος τον παρεκάλεσε να κηρύξει τον …