Header Ads

Breaking News
recent

Στο σταθμό του Οδοντωτού των Καλαβρύτων

 Στο σταθμό του Οδοντωτού των Καλαβρύτων

Ένα από τα σημεία της επίσκεψής σας στα Καλάβρυτα, είναι χωρίς άλλο και ο Σταθμός των Καλαβρύτων, στο τέρμα του οδοντωτού σιδηρόδρομου Διακοπτού – Καλαβρύτων.
 Όπως όλοι οι παλιοί Σιδηροδρομικοί Σταθμοί του ΟΣΕ, είναι μνημείο της νεότερης πολιτιστικής μας κληρονομιάς, συμπληρώνοντας ήδη,  εκατό και πλέον χρόνια από την κατασκευή του (τέλος 19ου αιώνα).
Τα κτίρια του ΟΣΕ είναι τυποποιημένα σε όψη και κάτοψη, έχουν σπουδαία αρχιτεκτονική αξία και συνεχίζουν μέχρι σήμερα να διατηρούν τη ρομαντική τους εικόνα. Οι περισσότεροι σταθμοί είναι πέτρινοι, διώροφοι με χαρακτηριστικά κόκκινα και γκρι παράθυρα.
Η κεντρική πόρτα τους ήταν η είσοδος για το γραφείο του σταθμάρχη. Δεξιά και αριστερά οι πόρτες οδηγούσαν στις  αίθουσες έκδοσης  εισιτηρίων, αναμονής και σε αποθηκευτικούς χώρους.
Δυστυχώς σήμερα, λόγω της χρήσης της πληροφορικής και της συγκέντρωσης των λειτουργιών σε μητροπολιτικούς σταθμούς, οι περισσότεροι «μικροί» σταθμοί, δεν λειτουργούν ή έχουν εγκαταλειφθεί.
Ο Σταθμός όμως των Καλαβρύτων όμως έχει καλύτερη τύχη, καθώς εξακολουθεί να χρησιμοποιείται και σήμερα, όπως και ο οδοντωτός, για τουριστική περιήγηση σε μία από τις ομορφότερες διαδρομές με τραίνο στην Ελλάδα, ένα μαγευτικό ταξίδι μέσα από το Φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού, που αποτελεί ένα από τα ωραιότερα αξιοθέατα της χώρας μας. Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοπτού – Καλαβρύτων χρονολογείται από το 1889 και την κατασκευή του αποφάσισε ο Χαρίλαος Τρικούπης. Έργο δύσκολο που το ανέλαβαν τεχνίτες από τη Γαλλία και την Ιταλία, είχε διάρκεια επτά χρόνια. Το πρώτο του δρομολόγιο έγινε στις 10 Μαρτίου του 1896 και πρώτος επιβάτης ήταν ο Βασιλιάς Γεώργιος ο Α'.
Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του συρμού αυτού είναι οι οδοντωτές ράγες του, έτσι προέκυψε και το όνομά του.
Είναι το τρένο που έχει τη δυνατότητα να «σκαρφαλώνει» ψηλά, στις μεγάλες κλίσεις του εδάφους, μέσα από περιοχές με μοναδικό ενδιαφέρον περιήγησης. Ο χαρακτηρισμός «οδοντωτός», προέρχεται από τα «δόντια» που χρησιμοποιούν οι αμαξοστοιχίες του και τον βοηθούν να σκαρφαλώνει στις μεγάλες κλίσεις που έχει το φαράγγι.
Με μια μοναδική διαδρομή περίπου μιας ώρας, που ξεκινά από το Διακοπτό, ο οδοντωτός διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού, περνά από το χωριό Ζαχλωρού και καταλήγει στα Καλάβρυτα. Η διαδρομή 22 χιλιομέτρων που διανύει πραγματοποιείται με ταχύτητα που κυμαίνεται από 30 έως 40 χλμ/ώρα στην απλή γραμμή και από 6 έως 15 χλμ/ώρα στο οδοντωτό κομμάτι. Στη διαδρομή πραγματοποιείται ενδιάμεση στάση στο Μεγάλο Σπήλαιο. Πραγματοποιούνται τακτικά δρομολόγια από Διακοπτό προς Καλάβρυτα και αντίστροφα, τα οποία τις αργίες και Σαββατοκύριακα πυκνώνουν. Το 2003 ξεκίνησαν οι εργασίες ανακαίνισης της γραμμής του οδοντωτού Διακοπτού-Καλαβρύτων, οι οποίες και ολοκληρώθηκαν το 2009.
Τα τρένα του Οδοντωτού, είναι σύγχρονα, κλιματιζόμενα με μεγάλη ιπποδύναμη και φιλοξενούν 110 επιβάτες. Τα δρομολόγια, τις καθημερινές είναι 3 ζεύγη ενώ τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες γίνονται 5 ζεύγη. Φροντίστε για τα εισιτήρια σας νωρίτερα ειδικά σε περιόδους αιχμής.
Επιμέλεια: Δημήτρης Β. Καρέλης

Copyright - Φωτό: Δημήτρης Β. Καρέλης










Copyright - Φωτό: Δημήτρης Β. Καρέλης

-->
Από το Blogger.